strategische sessies ondersteuning creatieve strategie

Wat kun je voor goed fatsoen

wél communiceren in crisistijd?

Wel chique in crisistijd

Communiceren wat jij eraan dóet om de crisis door te komen.

Goed, na mijn vorige blog ontkom ik dus niet aan de vraag wat nog wél chique is in deze tijd. En joh, dat is nog best een heleboel. Want ook als je niet de zoveelste met een corona-blog of oproep tot solidariteit wilt zijn, zijn er nog genoeg onderwerpen om wel over te communiceren. Je hebt in ieder geval alle reden om het te doen, zelfs al voelt het wat ongemakkelijk. En tussen chique en niet chique zit nog een grote ‘neutrale zone’.

 

 

 

Door Sonja Kik

In de neutrale zone zitten veilige onderwerpen die eigenlijk niemand voor het hoofd kunnen stoten. Voor de vuist weg: felicitaties voor of attenties van je personeel. Een sympathiek bericht waarin je een goede zakenrelatie of leverancier tagt die iets opmerkelijks heeft gedaan. Nee, dat zegt niks over je bedrijf, of juist heel veel. Je zegt dat je als bedrijf oog houdt voor de mensen om je heen en niet gaat navelstaren in de crisis. Er zijn nog steeds redenen om te lachen, dingen om te vieren, het leven gaat hoe dan ook door en jij ook.

 

Hoe erg het ook is dat mensen overlijden en bedrijven onderuitgaan, het getuigt niet van respect voor hen als je stopt met positief denken. Sterker nog, het wordt een self-fulfilling prophecy als je meegaat in de negatieve spiraal die bezig is het consumentenvertrouwen onderuit te schoppen. Je bent toch ondernemer? Communiceer dan wat jij eraan dóet om de crisis door te komen. Heb je producten of diensten waar klanten in deze tijd echt wat aan hebben? Natuurlijk mag je – nee móet je – die via de social media verkopen!

 

Kun je daar mensen mee irriteren? Misschien wel, waarschijnlijk wel zelfs. Helemaal voorkomen kun je dat toch niet. Ergens moet je daar je schouders over kunnen ophalen. Of iets chique is of niet, hangt namelijk ook af van degene die het leest. Outof your hands. Doe eraan wat je kunt: let op je toon en gebruik je gezond verstand. Hou rekening met je eigen imago, je bedrijf en je branche. Maar laat het je niet tegenhouden. De bedrijven die het straks gaan redden, zijn niet de bedrijven die nu respectvol aankijken wat de rest doet.

 

Dat is misschien chique. Maar zeker niet handig.

 

 

P.s. wil je dat we meedenken over een slimme strategie voor jouw bedrijf of instelling? Bekijk ook eens onze pagina Corona maatwerk