strategische sessies ondersteuning creatieve strategie

Waarom zóu je chique willen

communiceren in crisistijd?

Niet chique, nou en?

Hoe erg ís het als je je op social media totaal niet aan de regels houdt?

Na twee blogs over wat wel en niet chique is om te communiceren in crisistijd, ga ik nou eens advocaat van de duivel spelen. Hoe erg ís het als je je op social media totaal niet aan de ongeschreven regels houdt en mensen je een lompe hork vinden? Als jij de grootste aap bovenop de rots bent, hoeveel moet je je dan aantrekken van wat de anderen vinden? Er zijn immers ook genoeg redenen om wel je successen delen. Juist nu!

 

 

 

Door Sonja Kik

De tijd die eraan komt wordt niet leuk, zoveel is wel duidelijk. De meeste branches zullen ongekende klappen moeten incasseren. We gaan harder met elkaar concurreren om minder inkomen, marges slinken en reserves verdampen. Het is hard, maar niet alle bedrijven zullen dat overleven. Heb je niet zoveel vlees op het bot, dan zul je slim moeten investeren. In je imago en bekendheid, in je netwerk en de relatie met je klanten. Het is nu belangrijker dan ooit dat je een sterk netwerk hebt en op zijn minst stabiel overkomt.

 

Je sterk en stabiel voelen is nog wat anders dan zo overkomen. Waar de een terugschrikt om zichzelf te overschreeuwen is dat bij de ander een natuurlijke reflex. Een reflex die kan werken en zelfs kan helpen. In deze tijden zoekt iedereen houvast bij betrouwbare merken en leiders die lijken te weten wat er moet gebeuren. Kijken we op tegen bedrijven die succesvol weten te blijven. Tegen de crisis in met veel bravoure je grote orders posten? Het is niet zo chique misschien, maar in alle eerlijkheid: nou en..?

 

Sympathiek of niet: er is wat voor te zeggen. Maar er zit wel een risicootje aan. Wat nou als je straks in je eentje staat te brullen, terwijl andere bedrijven samen hun eigen rots beklimmen? Als de keten zich anders gaat organiseren? Als concurrenten partners worden en innovaties open worden gedeeld? Als klanten heel gevoelig blijken voor die nieuwe energie? Successen dan maar niet meer posten? Dat hoor je mij dus niet zeggen. Maar blijf je bewust van wat er in je omgeving gebeurt en deel eens wat bedankjes en complimentjes uit. Delen zoals het hoort op social media.

 

Dat is nou chique. En maakt je nog sterker.