strategische sessies ondersteuning creatieve strategie

Ja, slechter konden we het eigenlijk niet doen.

dus doen het we nu beter!

Soms moet je even met de billen bloot...

Dan denk je dat je met je klanten op één lijn zit. Sterker nog, je hele belofte is erop gebaseerd dat je begrijpt dat je klant het als ondernemer te druk heeft voor zijn eigen marketing. Dat je zijn verhaal snapt en zorgt dat alles op orde komt. Nou… Dan slaat het je best wel om je oren, als je met je neus op de feiten wordt gedrukt. Als we heel eerlijk zijn: onze belofte was – tot vorige week – zelfs volslagen ongeloofwaardig als we naar onszelf keken.

 

 

Blijkbaar heb je vreemde ogen nodig. In dit geval waren dat die van onze stagiair – Mart, nog bedankt, he! – die voor zijn afstudeerstage voor ons onderzoek mocht doen. Een rondje langs onze klanten leverde op zijn zachtst gezegd confronterende antwoorden op. ‘Ik ben het gewend, maar ze doen zichzelf geen recht’… (begint nog vriendelijk), ‘…tja, hoe ze erbij zitten, dat kan echt niet’… (auch, maar wel waar) en de ergste: ‘het is dat ik weet wat ze kunnen’… Met een goed glas wijn hebben we toen maar eens serieus naar onszelf gekeken.

H

“Alles wat we voor onze klanten doen? Niet voor onszelf!”

 

Hop, met de billen bloot. Alles wat we voor onze klanten doen? Niet voor onszelf! Bizar eigenlijk: voor onze naam en onze huisstijl hebben we niet eens een strategische sessie gedaan, zelfs geen concurrentieanalyse.  Sterker nog: we konden niet benoemen wat we zijn. (Een reclamebureau? Ja, maar ook weer niet helemaal…). We hebben sinds onze start geen marketingplan geschreven, 1 keer geadverteerd en 2 keer wat op Linked-In gepost. Maar dat we onszelf niet serieus namen, kwam wel het pijnlijkst tot uiting in ons kantoor.

 

Dat onze naam daar twee jaar lang niet op de gevel heeft gestaan, zegt genoeg. (De meeste ondernemers op het industrieterrein in ‘s-Gravenpolder weten niet eens dat we er hebben gezeten!) Daar kun je van alles van vinden en zeggen. Mooi dat we het zo druk hadden met klanten dat het niet nodig was. Voor ons was een mooi kantoor niet belangrijk, een bureau en een Mac en je kan werken, tenslotte. Maar wat we eigenlijk zeiden: ‘We vinden het niet echt belangrijk, anders zouden we wel het goede voorbeeld geven.’ Pak aan.

 

Nou, we hebben aangepakt. We hebben sessies gedaan (waardoor we onvermijdelijk onze huisstijl moesten aanpakken), we zijn met een nieuwe website aan de slag gegaan en zitten nu, een maand later, in een prachtig nieuw kantoor. Met ons logo op het raam en een eigen vlag voor de deur. Heel gek. Zelf verander je niet, je visie op het vak ook niet. Maar je geloofwaardigheid wel, en je begrijpt ineens hoeveel rust het brengt als je je marketing op orde hebt. We zitten nu pas op één lijn.