strategische sessies ondersteuning creatieve strategie

Ook jij

hebt blinde vlekken

Of hoe groene blokjes je helpen

je echte concurrenten te zien.

Als ondernemer breng je iets unieks op de markt. Of je doet het in elk geval op een unieke manier. Daar ben je ten diepste van overtuigd en dat moet ook: het is tenslotte je bestaansrecht. Maar weet je, jij bepaalt niet zomaar zelf hoe uniek je bent. Wie überhaupt je concurrenten zijn. Jij hebt er hooguit invloed op of dat wat jij de klant te bieden hebt, ervaren wordt als uniek. Ik durf te zeggen dat veel bedrijven hier een blinde vlek hebben. Grote kans jij ook. Of denk je dat jouw klant precies zo naar concurrentie kijkt als jij?

‘Ik heb geen concurrenten, want niemand doet wat wij doen’. Deze licht ongenuanceerde uitspraak – ik noem geen namen – was de aanleiding voor de eerste keer dat ik mijn ‘groene-blokjes-verhaal’ hield. Inmiddels halen we het regelmatig aan, omdat de abstractie ervan ondernemers helpt hun eigen product los te laten. Dat is lastig, want jij weet en wilt bewijzen dat je product uniek is. Maar zelfs als het echt door niemand anders geleverd wordt, dan nog hoeft het niet de enige oplossing te zijn voor jouw klant z’n probleem.

Stel, een klant heeft groene blokjes nodig. En jij maakt exclusief groene blokjes. Kat in ’t bakkie! Je voelt ‘m al, totdat je erachter komt dat er een groenspecialist is die alle vormen levert: bolletjes, driehoekjes én blokjes! Zo blijkt er ook een blokjesspecialist te zijn die alle kleuren levert: rood, blauw… en groen! Niet precies dezelfde als jouw blokjes, maar ze bieden net zo goed een oplossing voor het probleem van jouw klant. En de klant heeft niet zo’n boodschap aan jouw groene-blokjes-expertise, hij wil gewoon ‘een’ groen blokje.

“Op het niveau van de oplossing kan je wel heel andere concurrenten hebben dan de bedrijven die jij in beeld hebt.”

Wat zegt dat nu? Allereerst dat je op het niveau van de oplossing wel heel andere concurrenten kunt hebben dan de bedrijven die jij in beeld hebt. Je kunt wel iedereen in de gaten houden die (ongeveer) hetzelfde doet als jij, of die in dezelfde branche actief is als jij: maar jouw klant bepaalt wie jouw concurrenten zijn. In onze sessies zijn we daarom minder geïnteresseerd in je product of dienst dan in je klant, zijn problemen en behoeften. Als je echt begrijpt wat je klant zoekt, heb je de eerste slag met je concurrentie gewonnen.

Ten tweede gaan we op zoek naar de reden voor jouw klant om juist wél bij jou zijn groene blokjes te komen kopen. Ook al zijn er meer aanbieders. En dan komen we op het subtielere terrein van je merk- en bedrijfswaarden, je imago en je identiteit. De dingen die zorgen dat je klant zich herkent in jou, zich prettig bij je voelt en je vertrouwt. Dat is wat we in onze sessies allereerst boven tafel halen. Niet wat je kunt of doet, maar wat je bent. Als mens, als ondernemer. Wat jou écht uniek maakt. Dan komen we ergens. En jij ook.

Meer weten over onze sessies en methodiek om concurrentie in kaart te brengen? Kijk eens hier!