strategische sessies ondersteuning creatieve strategie

Ja, iedereen is op drift

hoe bepaal je koers?

Je bedrijf verankeren in wie je bent.

In de huidige crisis je enige echte houvast.

Even een serieuze vraag uit echte interesse. Hoe ga jij als ondernemer om met een markt in chaos? Heb je meer tijd om over dingen na te denken of juist minder? En hoe zit dat met de ruimte in je hoofd die je hiervoor hebt? Vind je het nog veel te vroeg om strategische beslissingen te nemen, of is juist nu het moment?

Als strategisch adviseurs is het onze kracht dat we onze klanten en hun markt diep leren kennen. Zodat we kunnen meedenken en anticiperen bij beslissingen. En nu? Wij hebben eerlijk gezegd ook geen idee, want wij hebben onze klanten gewoon nog nooit onder deze omstandigheden meegemaakt. Zoals we onze klanten kennen, verwachten we dat ze al met nieuwe plannen bezig zijn, dat wel. Maar ook bij hen leggen we deze vragen open op tafel.

Wat we bij onze klanten in elk geval weten, is dat hun bedrijf goed gezekerd is in wie ze zijn. Laten we eerlijk zijn: dat is in de huidige crisis je enige echte houvast. In een heftige tijd zoals deze kan je hele strategie overboord gaan, zelfs je visie kan moeten worden bijgesteld. Dat maak je normaal gesproken gewoon niet mee, zo ingrijpend verandert een markt nooit. Wie bedenkt dat alle leveranciers, concurrenten en afnemers tegelijkertijd op drift gaan?

 

“Wat zijn jouw ankers en hoe heb je daar houvast aan?”

 

Zo bizar, het maakt ook een deel van ons strategisch sessiemateriaal onbruikbaar: het heeft nu gewoon geen zin om een markt of concurrenten in kaart te brengen. En toch, hoewel wij natuurlijk de reflex begrijpen om marketingkosten door alle onzekerheid dan maar door te schuiven, zien wij ook hoe wij ondernemers nu echt kunnen helpen. Omdat wij alles afpellen naar de diepere vragen: wat zijn jouw ankers en hoe heb je daar houvast aan?

Ook wij willen zo goed en zo kwaad als het gaat mee bewegen in een onvoorspelbare markt. En vooral zonder te verliezen wie wij zijn; een bureau dat ondernemers oprecht wil helpen. Ondernemers, die nu misschien plannen maken die helemaal niet bij ze passen. Die beslissingen nemen waar ze over een half jaar echt spijt van krijgen. Of ondernemers die misschien wel helemaal niets doen, omdat ze het gewoon even niet weten.

Dus als je tijd hebt in de agenda om over strategische beslissingen na te denken. Als je de ruimte hebt in hoofd (of vindt dat je die moet maken), en je ziet ook dat nietsdoen geen optie is: dan denken wij heel graag met je mee hoe je dingen slimmer anders kunt inrichten zonder jezelf te verliezen. Meer weten? Doe een belletje! (We komen alleen even niet langs.)