Sonja Kik-Ebeling

Posted on Posted in Geen categorie

Marketingstrateeg en creatief concepter Sonja Kik werkt al sinds 2015 samen met communicatieadviseur Rachel Blok. In 2016 werd de samenwerking officieel gemaakt in de v.o.f.  PLOT Marketing. Binnen PLOT zijn geen afgebakende taken, ze dragen samen gelijke verantwoordelijkheid voor het eindresultaat van projecten – zowel qua kwaliteit als financieel, voor zichzelf en voor hun opdrachtgevers. Natuurlijk hebben ze wel hun eigen talenten, interesses en ervaring…


Wat doe je binnen PLOT?

“Het bezoeken en adviseren van klanten, en het voorbereiden en houden van sessies doen we in de praktijk grotendeels samen. We hebben elkaar nodig om de essentie van de klant en zijn markt te pakken. Daarin hebben we wel onze eigen taken: Rachel houdt bijvoorbeeld de grote lijn in de gaten en beheert het proces; ik verzorg de opmaak van sessiemateriaal en de creatieve vertaling. Tijdens de sessies ben ik de ‘creatieve spons’ die alle verbale en non-verbale signalen oppikt van de klant. Na de sessie werken we samen de strategische lijn uit, die ik weer vertaal in een creatief concept en eventuele middelen, met Rachel als mijn strategische sparringpartner.”

 

Wat heb je hiervoor gedaan?

“Ik heb kunstacademie gedaan en daarna enkele marketing/communicatie-opleidingen. Ik heb zo’n 10 jaar bij verschillende grote en gerenommeerde maar ook kleinere bureaus in Brabant en Limburg gewerkt en zowat op elke stoel gezeten binnen de organisatie. Ik heb altijd een haat-/liefdeverhouding met het vak gehad. Er is geen ander vak wat me zo goed past, maar ik liep steeds weer vast in de manier waarop met klanten werd omgegaan. In 2007 wilde ik er weer eens uitstappen, en heb ik een aantal hogescholen aangeschreven. Van alle scholen waar ik ben gaan praten, sprak de HZ me het meest aan en zo kwam Zeeland in beeld. Om diverse redenen toch weer voor een bureau gekozen, en vervolgens Rachel tegen het lijf gelopen.”

Waarom ben je PLOT begonnen?

“Ik ben gelukkig één keer vaker het vak weer in gestapt dan ermee gestopt: toen ik ging samenwerken met Rachel. Zij is niet ‘opgevoed’ in het traditionele bureaumodel maar denkt als ondernemer, en stond meteen open voor de dingen die ik anders wilde doen. Onze betrokkenheid bij klanten is heel groot, daar is ons verdienmodel ook op gebaseerd. Wij ‘verstoppen’ geen uren in marges of kostenposten, wij zijn in alles open en transparant. We hebben er respect voor als een klant daar niet voor wil of kan betalen. Al valt het heel erg mee wat wij vragen: omdat wij onze klant zo goed kennen, kennen wij bijna geen verlies-uren. Meer tijd voor alles wat ons vak echt het mooiste vak van de wereld maakt.”

sonja@plotmarketing.nl

06-23784571