Rachel Blok-Elenbaas

Posted on Posted in Geen categorie

Communicatieadviseur Rachel Blok werkt sinds 2015 samen met Marketingstrateeg en creatief concepter Sonja Kik. In 2016 werd de samenwerking officieel gemaakt in de v.o.f.  PLOT Marketing. Binnen PLOT zijn geen afgebakende taken, ze dragen samen gelijke verantwoordelijkheid voor het eindresultaat van projecten – zowel qua kwaliteit als financieel, voor zichzelf en voor hun opdrachtgevers. Natuurlijk hebben ze wel hun eigen talenten, interesses en ervaring…

 

Wat doe je binnen PLOT?

“Account- en projectmanagement is waar bij mij het zwaartepunt ligt, maar Sonja en ik trekken in de praktijk heel veel samen op. Ik denk ook dat daar ten diepste onze kracht ligt; een goede dynamiek waarbij we heel nuchter wél heel diep gaan. De sessietrajecten, van de voorbereiding tot de verslaglegging en het voorleggen van het creatief concept, doen we sowieso samen. Tijdens de sessies leid ik vaak het gesprek en ben ik de kritische luisteraar die geen genoegen neemt met halve antwoorden of platgeslagen zinnen. In de fase van de verslaglegging werken we samen de strategische lijn uit, waarbij ik net zo kritisch ben op de zuiverheid van de vertaling die we maken: hoe scherper onze analyse, hoe we minder woorden we nodig hebben om tot de kern komen.”

 

Wat heb je hiervoor gedaan?

“Ik heb in 2007 mijn diploma HBO Communicatie behaald, wat daarna lange tijd heeft liggen verstoffen in de kast. Het was in het Zeeuwse al lastig om een baan te vinden passend bij dit papier, maar daarnaast was mijn bijbaantje uitgegroeid tot een Statenlidmaatschap in de Provinciale Staten van Zeeland. Een post die ik 4 jaar lang met veel plezier vervuld heb, maar weinig ruimte liet voor andere dingen. Via wat omzwervingen (lees; paardrij-instructrice, verkoopster, moeder worden) was duidelijk dat ik mijn roeping nog niet had gevonden. Het had nog wat meer tijd nodig voordat ik de stap nam om als zelfstandig communicatie adviseur aan het werk te gaan, maar nu wil ik nooit meer terug. Ik haal het nog steeds regelmatig aan als de beste beslissing ooit.”

Waarom ben je PLOT begonnen?

“Omdat ik de overtuiging heb dat het marketing- en communicatievak vaak onbedoeld en onnodig ingewikkeld wordt gemaakt. Volgens mij is marketing nooit bedoeld als maar zo mooi mogelijke plaatjes laten zien of ingenieuze campagnes de wereld in slingeren zodat je maar gezien wordt. Als je terug gaat naar de basis, de ondernemer en waarom die zijn/haar bedrijf begonnen is, heb je het ergens over. Niets is voor mij namelijk zo inspirerend als de drive van een ondernemer. Dat trekt mensen aan. Elkaar vinden op de waarden die je deelt. Dat trekt je ideale doelgroep aan.”

rachel@plotmarketing.nl

06-27504850