Klanten werven: waarom het niet meer werkt

Posted on Posted in Blog

Klanten werven, merk je dat het steeds lastiger wordt? Je doelgroep gedraagt zich steeds grilliger? Ze lijken steeds minder gevoelig voor je marketingstrategie? Als je omzet onder druk staat, kun je twee dingen doen. In paniek op zoek gaan naar nieuwe visvijvers en trucs om klanten te werven. Of je kijkt eens goed naar je uitgangspunten: waarom werkt het klanten werven niet meer? Wil de klant van nu nog wel geworven worden?

Klanten werven klinkt gedateerd en dat is het ook. Marketing die de klant geen actieve rol toekent: in deze tijd, waarin alles op internet te koop is en de consument beter weet wat hij wil dan jij, kom je er niet meer mee weg. Stop liever vandaag dan morgen met klanten werven, en ga eens serieus met klanten praten. En dan vooral luisteren. Investeer in kennis van je klant, zijn motieven, zijn verwachtingen en wat je voor hem kan betekenen. Niet met het doel om hem te overtuigen: luister en durf jezelf te laten overtuigen.

Klanten werven via internet?

Waar internet het oude klanten werven aan de kaak heeft gesteld, biedt het ook een scala aan oplossingen. Via SEO/SEA (zoekmachine-marketing) kun je ontzettend veel leren over online zoekgedrag. Van reviews kun je leren wat mensen belangrijk vinden, door het publiceren van relevante blogs kun je jezelf profileren als expert. Via social media kun je een relatie opbouwen met een publiek zonder direct commercieel oogmerk. En daar draait het om: mensen voelen het als je niet oprecht bent en stiekem toch bezig bent met klanten werven.

De alternatieve strategie voor klanten werven

Maar… je moet toch klanten werven om te overleven? Nou, daar zit dus de crux. Je wilt nieuwe klanten, maar die klanten moeten jou ook willen. En weet je: zolang je in je achterhoofd nog paniekerig bezig bent met klanten werven, trappen ze er niet in. Het eerste wat je moet doen, is zorgen dat ze je geloven en sympathiek vinden. Daarna bouw je een vertrouwensrelatie op, waarna ze bereid zijn jouw argumenten serieus te nemen. Een strategie die wat meer tijd kost, maar wel een met een langere adem dan agressief klanten werven.

Zorg wel dat klanten jou kunnen vinden

Een voorwaarde om daadwerkelijk nieuwe klanten te vinden, is natuurlijk dat je zichtbaar en vindbaar bent. Richt je website in naar het zoekgedrag van je doelgroep en gebruik veelgebruikte zoektermen. Zorg dat je aanwezig bent in de social media, en link alles door naar je website. Maak je website toegankelijk, maak de weg effen en zorg voor duidelijke call-to-actions. Een nieuwe bezoeker is nog geen nieuwe lead. Een nieuwe lead nog geen nieuwe order. Maar goed, dat was natuurlijk niet anders toen je nog bezig was met klanten werven.

PLOT Marketing heeft meer dan 10 jaar ervaring in het adviseren en ondersteunen van ondernemers in marketing en communicatie. Van strategische sessies tot het opstellen van marketing plannen, van interne communicatie tot internet-marketing – als alternatief voor klanten werven; wij hebben voor elke vraag of uitdaging een eigen methodiek ontwikkeld om snel en gericht tot echte oplossingen te komen. Lees meer over onze visie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *