Interne communicatiemiddelen: denk aan de credits

Posted on Posted in Blog

Interne communicatiemiddelen zijn zo onpersoonlijk geworden. Vind je ook niet? Geen gezellig geeltje meer op je beeldscherm maar een koud app-je op je telefoon. Geen personeelskrant maar een online nieuwsbrief. Of vind jij het wel best? Ben jij ook zo iemand die standaard elke mail forward die binnenkomt? Efficiënt, want het probleem is van jouw bureau af. Maar sympathiek? Alle smileys ten spijt blijft het afschuiven. Wie slim is, pakt het anders aan. En zet zijn interne communicatiemiddelen in om echt te communiceren.

Net als in de echte wereld, hebben ook in het bedrijfsleven online media een radicale inhaalslag gemaakt. Onze interne communicatiemiddelen zijn primair digitaal en individueel geworden. Wie leest er nog een bedrijfskrant als je een goede news feed hebt en je real-time op de hoogte blijft via de groeps-app? Elke werknemer heeft internet op zijn eigen systeem, we weten via Facebook meer van elkaars privéleven dan we willen weten. De mail is in die zin misschien wel de enige die officieel overblijft van de echte interne communicatiemiddelen.

Parkeer ik nu te snel andere interne communicatiemiddelen?

Laat ik mezelf niet te snel gelijk geven. Welke interne communicatiemiddelen gebruiken we nog meer in de praktijk, die ik nu over het hoofd zie? Valt een corporate magazine onder de interne communicatiemiddelen? Verdedigbaar, goed voor de bedrijfstrots en eerlijk is eerlijk: het magazine is helemaal terug. Maar toch: primair extern gericht. Gebruiken we nog intranet? Nee, volgens mij is iedereen inmiddels wel over naar een afgeschermde online of cloud based oplossing. Lekker snel, makkelijk en van huis uit toegankelijk.

Externe en interne communicatiemiddelen; bestaan ze nog?

Misschien is het überhaupt onmogelijk geworden om nog te bespreken van externe of interne communicatiemiddelen. Zowat alle middelen zijn zowel persoonlijk als zakelijk, extern als intern, gericht aan het individu als voor de massa in te zetten. Of we het nu interne communicatiemiddelen noemen of niet, het echte probleem zit hier: de drang om informatie te droppen wint het ook zakelijk van de wens om echt te communiceren. Een smiley voelt als ‘doe dat even voor me’ en is in alle eerlijkheid toch vaak ook zo bedoeld?

Interne communicatiemiddelen: maak ze weer persoonlijk!

C’est le ton qui fait la musique, ook in je interne communicatiemiddelen. Net zo snel als je een probleem kunt droppen, kun je vragen om hulp of advies bij jouw probleem. Laat zien dat je het samen wilt oplossen. Zet je interne communicatiemiddelen in om mensen te laten voelen dat hun kennis, ervaring en mening gewaardeerd worden. De winst: je krijgt sneller een beter antwoord. Dan mag je daarna nog één soort mail rechtstreeks forwarden; de mail waarin jouw klant jou bedankt. Of beter nog. Reply met een cc, met credits aan je team.

PLOT Marketing heeft meer dan 10 jaar ervaring in het organiseren en ondersteunen van ondernemers in hun externe en interne communicatie. Van strategische kernwaardensessies tot marktanalyse, van het opstellen van marketingplannen tot het inrichten van interne communicatiemiddelen; wij hebben voor elke vraag of uitdaging een eigen methodiek ontwikkeld om snel en gericht tot echte oplossingen te komen. Lees meer over onze diensten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *