Je bedrijfscultuur beschrijven: zonder censuur!

Posted on Posted in Blog

Je bedrijfscultuur beschrijven in een paar woorden. Poeh, waar begin je? Waar baken je af, wat is echt belangrijk en wat niet? Vanuit welk perspectief moet je je bedrijfscultuur beschrijven: durf je eerlijk te zijn en wil je dat wel? En dat is nog maar een greep van de vragen van ondernemers. Goed, waar begin je? Simpel. Ook bij het beschrijven van je bedrijfscultuur begin je bij het begin: jijzelf.

Stap 1: eerst jezelf dan pas je bedrijfscultuur beschrijven

Ken jij jezelf? Dan heb je al een belangrijke eerste stap gezet om je bedrijfscultuur te beschrijven. Als ondernemer ben jij logisch de grondlegger van je eigen bedrijfscultuur. Beschrijven wat jij belangrijk vindt, waar jij het allemaal voor doet en wat jij zoekt in je personeel is dus de basis. Het zou namelijk vreemd zijn, als je eigen bedrijf niet op jouw persoonlijke waarden is gebaseerd. Je kunt niet jezelf een beetje thuis laten als je naar je werk gaat, zeker niet als je 60 of 70 uur per week werkt (of je stevent hard op een burn-out af…)

Stap 2: voor wie ga je je bedrijfscultuur beschrijven?

Je bedrijfscultuur beschrijven kan heel zinvol zijn als je grote interne stappen wilt zetten met je organisatie, maar ook om bijvoorbeeld nieuwe zakelijke relaties te vinden die bij je passen. In het eerste geval kun je heel andere woorden kiezen om je bedrijfscultuur beschrijven dan in het tweede: en in beide gevallen kun je volledig accuraat zijn. Natuurlijk mogen de beide profielen elkaar niet tegenspreken, maar zelf trek je ook een ander jasje aan naar een netwerkborrel dan naar de voetbal van je kids. En toch blijf je jezelf.

Stap 3: je bedrijfscultuur beschrijven zonder censuur

Zet een paar managers bij elkaar om de bedrijfscultuur te beschrijven en de kans is groot dat je uitkomt bij hands-on met korte lijnen, open en direct, verantwoordelijk en zelfstandig. Dat willen de meeste managers namelijk zelf zijn. Maar buiten het feit dat deze kreten weinig zeggen: is het ook echt zo? Zachte termen als zorgzaam, dienstbaar, warm of minder sexy woorden als degelijk en serieus zijn misschien wel veel bepalender voor de sfeer en cultuur. Uit angst om ze uit te spreken, komen ze alleen niet door de censuur.

Stap 4: de beste woorden die je bedrijfscultuur beschrijven

Als je dit allemaal afweegt, komt nog de kwestie van de beste woorden. In essentie zoek je woorden die beschrijven 1) welke visie en waarden iedereen in het bedrijf deelt, 2) hoe jullie dat intern vormgeven en 3) hoe jullie met elkaar omgaan. Je bedrijfscultuur beschrijven kan niet anders dan heel dichtbij komen. Dat verdraagt dus ook geen management-kretologie. Hoe beter je in staat bent je bedrijfscultuur te beschrijven in gewone taal, hoe waardevoller het is. Voor jezelf, voor je personeel én voor het aantrekken van de juiste partners.

PLOT Marketing heeft meer dan 10 jaar ervaring in het adviseren en strategisch begeleiden van ondernemers bij het opstellen van marketingplannen, visiedocumenten, ontwikkelen van corporate identities en ook heel praktisch je bedrijfscultuur beschrijven. Wij hebben voor elke vraag of uitdaging een eigen methodiek ontwikkeld om snel en gericht tot echte antwoorden te komen. Lees meer over onze sessies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *